понеделник, 13 юни 2011 г.

Азматически богослужебен чен при гл. ас. Даниел Йорданов 12.05.2011г.

Общи елементи между азматическата и монашеска вечерни
1.     Молитви на антифоните – молитвите на първите седем антифона в монашеската вечерня се четът от свещеника по време на предначинателния 103 Пс. Молитвата на 8 Антифон е молитва на „Входа”. Молитвата на Отпуста ( на Просителната Ектения) в монашеската вечерня е последна от Светилничните молитви, последната молитва на свещеника от предначинателния псалом. Главопреклоната молитва е на едно и също място и в двете вечерни.
2.     Ектении – съответствие в ектениите между двете вечерни се откриват като се сравнят възгласите им с възгласите на молитвите, които са четени по време на тези вечерни. Ектенията преди първия антифон отговаря на Великата Ектения в монашеската вечерня след катизмата. Сугуббата и просителната ектении са си на мястото и в двете вечерни.
3.     Псалмодия и химнография – на мястото на осемте антифона в монашеската вечерня е четенето на Катизмата. Пс.140 „Господи Воззвах к Тебе...” е общ и за двете.
4.     Прокимен – той е на същото място за съответните дни и в двете вечерни.
Ред на азматическата Утреня
Има три вида Азматическа Утреня: обикновена или ежедневна, празнична и възкресна. В първата и част повтаря същата схема като вечернята – осемте антифона с ектения и молитви. Втората и част е различна в зависимост от това дали е обикновен ден, празник или Неделя. Неделната и обикновената азматическа Утреня започват в двора на Църквата, а празничната на амвона. Предстоятелят дава началото с „Благословено Царство...” и след това следва ектения с молитва на първия антифон. След възгласа на молитвата певците пеят първия антифон, който има постоянни псалми – 3, 62 и 133 Пс. със същия припев както на вечернята „Слава Тебе Боже наш ...”. следва ектения с молитва на втория антифон и втория антифон, която е изменяема също както на вечернята. И така до осмия антифон включително на който се влиза в храма на амвона. В неделен ден вместо осемте антифона се пеят четири. Първият и още три които представляват 118Пс.(„Блажини непорочните в пътя...”) разделен на три части.
          Втората част на азматическата Утреня (когато има празник) от амвона певците пеят Евлогитариите („Благословен еси Господи...”), които са осма песен от Псалтира – песента на Тримата отроци в огнената пещ. Следва ектения с молитва на 50 Пс. и самия псалом със съответния припев, който е изменяем, обикновенно е тропара на Празника. Следва ектения с молитва на „Хвалите...” и след това Хвалитните псалми „Всякое дехание...” – последните три псалома със съответните припеви. Следва „Велико Славословие” – то е същото както днешното. На последното Светий Боже клира влиза в св. Олтар. Следва Прокимен и Утреното Евангелие. Останалата част е същата както на Вечернята, а именно Сугубба ектения, ектения с молитва за оглашените, Ектения с молитва за верните първа и ектения с молитва за верните втора, просителна ектения с молитва на отпуста и последното е главопреклонна молитва. Дяконът казва „С мир да излезем...”. При обикновената Утреня втората част съдържа само ектения и 50 Пс., ектения и Хвалитния псалом, и направо отпустителните ектении от Сугуббата нататък. Отпустът бил постепенен – първо се отпускали оглашените, а после верните.
Общи елементи между азматическата и монашеска Утрени
1.     Молитви – всички молитви от азматическата Утреня без главопреклоната се четът по време на Шестопсалмието и се наричат още „Молитви на изгрева”. Възгласите на тези молитви се повтарят в началото и в края. Днес главопреклоната молитва си е на същото място както преди.
2.     Ектении – ектениите на осемте антифона са разпределени между катизмите на Утренята и песните на канона. Ектенията пред Хвалите е на същото си място както и Сугуббата и просителната ектении.
3.     Псалмодия и химнография – на първия Антифон два псалма днес се намират в Шестопсалмието (това са първите два псалма – 3 и 62Пс.). Другите употребявани и днес са: 50Пс., Хвалитните псалми, Велико Славословие и прокимен преди Евангелието. Утренята която ной – много наподобява на азматическата е на Велика Събота. Евангелието се чете след Славословието. 118Пс.”Блажени непорочните” е общ и за двете Утрени.

Всенощна азматическа Панихида
Не се извършва всеки ден от годината, а само първата седмица от Великия пост и Великата Седмица от Понеделник до Петък. Извършва се около 20 -25 пъти годишно. Има общи елементи с Великото Повечерие. Всички ръкописи, които излагат реда, не обясняват реда на Панихидата през годината, а само през Великия пост. Панихида се извършва и в Петък от петата седмица от Великия пост. Молитвите в Панихидата се приписват на патриарх Герман. Тези молитви не са запазени в съвремените богословски книги. Защо монашеското богослужение е по – различно? Панихидата е след Вечернята без Вход, т.е. вътре в храма. След началното „Благословено Царство...” на свещеника се пее или чете 90Пс. „Който живее под покрива на Всевишния...”, който няма припев и се смята че е бил четен този псалом. Следва ектения с молитва на първия на Антифон. Певците пеят първия Антифон – 111Пс. с постоянен припев. Ръкопис „Holly cross” №40 (Св. Кръст) свидетелства ча Панихидата се е извършвала 28 пъти в годината. Следва ектения с молитва на втория Антифон и втори Антифон – 120Пс. с припев. Ектения с молитва на третия антифон и трети Антифон – 121Пс. с постоянен припев.
Ν.Β.  Когато служи презвитер, той кади храма на третия антифон, а ако служи архиепископ каденето става но първия Антифон. 
Следва 50Пс. с постоянен припев, прокимен, който е променлив и Евангелие. След Евангелието се пее песента „Безплотное естество херувимское...”. Следва Сугуба ектения с молитвата на отпуста и главопреклоната молитва, а след това дяконът отпускал народа с думите „С мир да излезем”...
          Азматическата Панихида отговаря на монашеското Повечерие и има общи елементи с него, а евангелския чин има паралел с евангелския чин от Утренята.
Общи елементи
Те са само Псалмодия и Химнография, тъй като молитвите на ектениите не са запазени в богослужебните книги.
1.     Псалом 90 и песнопението „Безплотное естество херувимское...”
2.     Евангелие – евангелията които се четът днес на Великото Повечерие на първата седмица от Великия Пост са Евангелията на Панихидата. Също така Евангелията, които се четът днес на Утренята от Понеделник до Четвъртък на Великата седмица отново принадлежат на Панихидата на тези дни. Единствено пълен кондак изпълняван в днешното богослужение е Боголодичния Акатист (кондак). От Петък на петата седмица е бил преместен в Съботата на Утренята от Великата седмица.
Ред на трето – шестия Азматически час
Службата се извършва само в делничните дни на Великия пост. Според св. Симеон Солунски трето – шестия час е отобраз на Литургията. Антифоните му наподобяват на Литургията, а вместо Евангелието в Литургията се чете от пророчествата на Исайя. Трето – шестия час няма паралел с монашеските часове, но псалмодията, химнографията и паримията му са прехвърлени в Шестия час от делничните дни на Великия пост. Молитвите не са запазени в богослужебните книги. Този час следва последованията от всички азматически последования. Според свидетелството на св. Симеон Солунски трето – шестия час са се изпълнявали без светлини и свещи, защото е времето когато Господ Иисус Христос бил извеждан към Голгота. Според неконстантинополски евхологии молитвите са казвани на колене. Трето – шестият час е започван от амвона. Свещеника: „Благословено Царство...” и следва молитвата на първия Антифон и след възгласа ѝ певците пеят първия Антифон – 24 Пс. „Господи към Тебе въздигам душата си...”. След това има молитва на втория Антифон – 26 Пс.”Господ е моя светлина и мое спасение...” с припев Алилуйя (три пъти), а някога в „Св. София” е било два пъти (така са го пеели). Ектения на третия Антифон с молитва на Антифона и третия Антифон е 100 Пс. с припев „Спаси ни Сине Божий...”. На Пс. 100:6Б „Който ходи по път непорочен, той ще ми служи...” се извършва Вход от амвона към св. Олтар. Следва ектения с молитва на „Входа” и певците пеят тропара вместо „Святий Боже...”. Следва прокимен, след това четене на пророчествата от Исайя и започва втория прокимен, Сугубба Ектения, ектения с молитва за оглашените, ектения с молитва към готвещите се за св. Просветление (през Великата седмица), ектения с молитва за Верните първа, ектения с молитва за Верните втора и Просителна ектения с молитва на отпуста, и главопреклоната молитва. Дякона отпуска народа с думите: ”С мир да излезем...”  
Общи части
Паралела между Литургията на Оглашените и трето – шестия час ( за него говори св. Симеон Солунски). Схемата на Литургията на Оглашените е взета от този трето – шести час, а не обратно.
Как се разпределят 64 – те Антифона в Утренята и Вечернята? – това не е представено в труда на Благой Чифлянов, но присъства пълна схема в труда на Михаил Аранс.
Химнографски форми
1.     Антифон – представлява пеене на Псалм или част от него като след всеки стих се повтаря един и същ припев. Всеки един стих завършва със „Слава..., И Нине...”, след което препева се изпява за последно. Понякога припева „за последно” се изпява друг припев, най – често някой тропар. Названието на Антифона произлиза от начина му на изпълнения при който двата хора се редуват на всеки стих (т.е. пеят ги Антифонно). Припевите на Антифоните обикновено са кратки изречения: алилуйя или Слава Тебе Боже или Молитвами Богородици Спасе, спаси нас; Услиши мя Господи; Тебе подобает песън Богу. Към някои антифони са употребявани и по – големи припеви, а именно това са най – често Тропарите.
2.     Тропар – той е еднострофично произведение в определена ритмика, което е свързано пряко с деня или за празника, който се отнася.
3.     Прокимен – названието означава „Преди текст”. Представлява пеене на псалми или няколко стиха от псалми с припев стих от същия псалом.
4.     Алелуйар – пеене на псалм или стихове от псалм с припев Алилуйя (трижди). Прокименът и Алелуйарът никога не завършват сас „Слава и Нине...”.
Азматически елементи засвидетелствани в старобългарски паметници
Ененски Апостол №1114 от Народната Библиотека свв. Кирил и Методий и Супрасълски сборник.
Енински Апостол – има указания за периода от Неделя на Митаря и Фарисея (36 Неделя след Петдесетница) до края на Цветния Триод. Запазени са само 37 листа. Неделята на Митаря и Фарисея преди не е влизала в Триода, а периода е започвал от Неделята на Блудния син. Има и част по Синаксара от 01 Септември – това е новата година за Константинопол – на този ден се е правило лития до форума. Чина на литията се явява в този Апостол.
08 Септември – лист 30а „въ навечерие” – азматически начин на изказване (изписване). Ръкописът свидетелства в славянска книга за съществуващ азматичен чин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар