Личността на Иисус Христос
На Халкидонския събор през 451г. е определено как са съединени двете Природи в Богочовека Христос – Неслитно, неизменно, неразделно, неразлъчно. Съществуват моменти в развоя на христологическото предание.
1. Новия Завет, а и Св.Писание.
Като цяло Новия Завет като текст и свидетелство се явява следствие и подтвърждение на въплъщението на Божието Слово. Както пишат църковните писатели „преди да се въплъти Божието Слово било невидимо, неосезаемо и неописуемо.” С историческото си въплъщение Божието слово станало видимо описуемо и осезаемо в неразрушимо и неслитно единство със своята Божествена природа. Следователно, когато отнесем този христологически анализ към богословието, текста на Новия Завет има отношение към тази видима историческа и осезаема форма на въплътилото се Божие Слово, която същевременно се явява разквиване и подтвърждение на Божествената Му Личност. Ако Иисус Христос е действал само като човек , тогава не бихме познавали божественността Му и обратното, ако Той е действал само като Бог, тогава не бихме познавали човечеството Му. Това отношение между божеството и личността на Христос определя начина на тълкуване на Новия Завет. Ако разбираме Новия Завет само според историческите условия и обстоятелства (т.е. като разказ), тогава бихме пренебрегнали неговото духовно измерение и обратно, ако търсим в Новия Завет само божествения елемент, бихме подценили човешкия. Чрез книгите на Новия Завет ние познаваме( се срещаме) с истинския човек и истинския Бог Иисус Христос , неслитното и неразделното единство на двете Му природи (божествената и човешката). Следователно Новия Завет като цяло разкрива целия Христос. Новия Завет е икона на Неговата Богочовешка Личност. По този начин целта или смисълът на Свещенно Новозаветните книги съвпада с целта на въплъщението на Божието Слово.
2. Както Личността на Христос, така и Свещенното Писание, според Св.Отци има две природи: човешка(историческа) и божествена(духовна).
Писменната форма на свещения текст, отговаря на човешката, а в богословския смисъл на божествената форма на Христос, въздига и подтвърждава Неговата божественост. По същия начин и Божественото Писание въздига и подтвърждава Неговата божественост по – нагоре и го подтвърждава. Писмената форма води нагоре към духовния смисъл и го подтвърждава следователно Св.Писание трябва да се тълкува в тази двойна перспектива.
Няма коментари:
Публикуване на коментар